Przemyski Festiwal Sztuki Operowej
im. Franciszka Mireckiego
oraz międzynarodowy konkurs operowy
Jest to wyjątkowe wydarzenie artystyczne stanowiące wielki festiwal sztuki wokalnej na Podkarpaciu. W ramach swoich działań Przemyski Festiwal Sztuki Operowej pozwala mocno odsuniętej obecnie od sztuki operowej publiczności Podkarpacia, wziąć udział w niezwykłych wydarzeniach festiwalowych: spektaklach i koncertach operowych, koncertach symfonicznych i kameralnych z udziałem najwybitniejszych polskich i zagranicznych artystów.
Międzynarodowy konkurs operowy
Kalendarium
- 28.08.2023 - Rejestracja uczestników, powitanie, koncert inauguracyjny,
- 29-30.08.2023 - Etap I konkursu (z fortepianem) maksymalnie 100 uczestników,
- 31.08.2023 - Półfinał (z fortepianem), maksymalnie 40 uczestników,
- 01.09.2023 - Finał (z orkiestrą), maksymalnie 20 uczestników,
- 02.09.2023 - Koncert laureatów z wręczeniem nagród, maksymalnie 10 uczestników,
- 03.09.2023 - Uroczysty koncert finałowy.
Aktualizacja
- 28.08.2023 - Rejestracja uczestników, powitanie, koncert inauguracyjny,
- 30.08.2023 - próby uczestników z pianistami (z fortepianem),
- 31.08.2023 - I etap konkursu w kolejności alfabetycznej 10:00 - 13:00 i 14:00 - 17:00 (z fortepianem),
- 01.09.2023 - II etap konkursu 11:00 - 14:00(z fortepianem),
- 02.09.2023 - Etap z orkiestrą oraz Gala Finałowa,
- 03.09.2023 - Uroczysty koncert finałowy Festiwalu.
Regulamin konkursu
Lista zakwalifikowanych kandydatów w kolejności alfabetycznej:
- Banasiak Ewa
- Bigoś Magdalena
- Bluj Justyna
- Bolojan Ramona
- Bujak Justyna Weronika
- Cieślak Magdalena
- Cruz Acosta Merlin
- Czuba Magdalena
- Dybowska Paulina
- Dziuba Łukasz
- Filipiak Martin
- Gierla Katarzyna
- Gocałek Paulina
- Honcharova Halyna
- Jakubczak Łukasz
- Janczaruk-Czarnecka Paulina Marlena
- Karpińska Agnieszka
- Kędzior Joanna
- Kirschanek Jadwiga
- Klemańska Zuzanna
- Lahotska Daria
- Łaska Aleksandra
- Łykowski Tomasz
- Menaszek Ewa
- Nowak Remigiusz
- Pavlenko Solomiia
- Pikija Tia
- Radecka Monika
- Rubacha Grzegorz
- Selleck Leo
- Skrobek Łukasz
- Stefaniak Magdalena
- Wojdyła Wiktoria
Lista osób zakwalifikowanych do drugiego etapu w kolejności alfabetycznej:
- Bluj Justyna
- Bujak Justyna
- Ewa Menaszek
- Gocałek Paulina
- Janczaruk Paulina
- Klemańska Zuzanna
- Kędzior Joanna
- Lahotska Daria
- Łaska Aleksandra
- Nowak Remigiusz
- Pavlenko Solomia
- Rubacha Grzegorz
- Stefaniak Magdalena
- Tikija Pija
- Wojdyła Wiktoria
Lista osób zakwalifikowanych do finałowego etapu w kolejności alfabetycznej:
- Bluj Justyna
- Bujak Justyna
- Kędzior Joanna
- Menaszek Ewa
- Pavlenko Solomiia
- Pikija Tia
- Stefaniak Magdalena
- Łaska Aleksandra
W I Międzynarodowym Konkursie Operowym w ramach Przemyskiego Festiwalu Sztuki Wokalnej im. Franciszka Mireckiego nagrody otrzymały:
- Stefaniak Magdalena — Grand Prix im. F. Mireckiego.
- Kędzior Joanna — II nagroda
- Bujak Justyna — III nagroda
Konkurs odbył się podczas Przemyskiego Festiwalu Sztuki Operowej im. Franciszka Mireckiego w Przemyślu w dniach od 28 sierpnia do 3 września 2023 roku.
Oceny dokonywało Jury w składzie:
Zgłoszenie składa się z:
- Wypełnionego formularza zgłoszeniowego do Konkursu.
- Nagrań video własnych wykonań, dokonanych nie wcześniej niż 1 stycznia 2023 roku, o łącznej długości od 7 do 12 minut, bez cięć w trakcie poszczególnych utworów.
- Krótkiej noty biograficznej do wykorzystania w książce programowej Konkursu i publikacjach prasowych.
- Aktualnej fotografii portretowej w wysokiej rozdzielczości przeznaczonej do druku.
- Potwierdzenia opłaty wpisowej w wysokości 200.00 PLN na konto bankowe Fundacji:
PL81 2490 0005 0000 4520 3601 5922.
W tytule wpłaty należy podać imię i nazwisko kandydata, za którego dokonywana jest rejestracja. Osoba, która nie dokona opłaty rejestracyjnej, nie będzie mogła wziąć udziału w Konkursie.
Komitet Organizacyjny zastrzega sobie prawo do nieprzyjęcia kandydatów, którzy prześlą niekompletną dokumentację.
Konkurs składa się z następujących etapów
- Etap I z towarzyszeniem fortepianu (maksymalnie 12 minut).
- Aria operowa z XVII lub XVIII wieku,
- Aria operowa z XIX, XX lub XXI wieku.
- Etap II z towarzyszeniem fortepianu (maksymalnie 15 minut).
- Aria operowa z XVIII lub XIX wieku,
- Aria operowa z XIX, XX lub XXI wieku.
- Etap III (Finał) z towarzyszeniem orkiestry.
- Aria operowa z repertuaru światowego (do wyboru z tej listy).
Ważne informacje:
- Arie nie mogą się powtarzać.
- Na każdym etapie wyłączone są utwory kompozytorów rosyjskich.
- W wypadku przekroczenia limitu czasu, Jury ma prawo przerwać prezentację.
- Organizacja nie zwraca zawodnikom poniesionych kosztów podróży i noclegów.
- Organizator konkursu zapewnia akompaniatora.
- Uczestnicy muszą prezentować się na wszystkich etapach konkursu z materiałami nutowymi dla towarzyszących pianistów lub przesłać materiały nutowe drogą elektroniczną do dnia 20 sierpnia 2023 roku.
- Uczestnik może wystąpić z własnym akompaniatorem, jednakże na swój koszt.
- Kolejność występów nastąpi w drodze alfabetycznej.
Rejestrując się, uczestnik Międzynarodowego Konkursu Operowego wyraża zgodę na nagrywanie audio i wideo oraz wykonywanie zdjęć przez organizatora lub osoby i instytucje przez niego wyznaczone na wszystkich etapach konkursu, podczas prób i wykonywania pracy konkursowej.
Uczestnik przenosi na Fundację wszelkie prawa do zdjęć, nagrań audio i wideo, jak wskazano powyżej, do dowolnego wykorzystania i rozpowszechniania bez ograniczeń czasowych i terytorialnych za pomocą wszelkich środków przekazu (na przykład transmisje telewizyjne, internet, projekcje publiczne, optyczne, magnetyczne, informatyczne, papierowe itp.) do działań archiwalnych i promocyjnych.
Organizatorzy nie ponoszą odpowiedzialności za żadne ryzyko i szkody jakiegokolwiek rodzaju, które mogą powstać u uczestników podczas trwania całego Konkursu.
Organizator Konkursu zastrzega sobie prawo do zmiany niniejszego regulaminu lub odwołania Konkursu z przyczyn losowych i sił wyższych. W przypadku wycofania inicjatywy przez Fundację, otrzymane opłaty rejestracyjne zostaną zwrócone w całości.
Zgłoszenie do Konkursu zobowiązuje uczestnika do akceptacji wszystkich zasad zawartych w niniejszym regulaminie (na niniejszej stronie).
Przesłuchania konkursowe oraz koncerty Festiwalowe odbywać się będą na sali głównej Przemyskiego Centrum Kultury i Nauki Zamek 37-700 Przemyśl, Aleje XXV Polskiej Drużyny Strzeleckiej 1
Pobierz plik Application form.docx
Dyrektor artystyczny
VICTOR YANKOWSKYI - Swoją edukację muzyczną rozpoczął w Kolegium Muzycznym w Drohobyczu w klasie gitary (2010-2014) i śpiewu solowego (2011-2014). Następnie kontynuował kształcenie wokalne w Akademii Muzycznej we Lwowie (2016-2018), gdzie uzyskał tytuł licencjata. Technikę wokalną doskonalił, studiując pod kierunkiem prof. Kornela Siatetsky’ego – wybitnego tenora ukraińskiego oraz na Akademii Muzycznej im. Karola Szymanowskiego w Katowicach w klasie śpiewu solowego dr hab. Ewy Biegas.
Viktor Yankovskyi jest laureatem licznych nagród na krajowych i międzynarodowych konkursach wokalnych:
- Grand Prix na Konkursie Wokalnym „Złota Róża” (Lwów, 2015)
- Grand Prix Richard Wagner Award podczas IV Competition Michael Stricharz Foundation for Young Opera Singers (Lwów, 2019)
- I miejsce na Międzynarodowym Konkursie Wokalnym „New Years International Vocal Competition” w Wiedniu (Wiedeń 2021)
- I miejsce na Międzynarodowym Konkursie Wokalnym „Bella voce” w Busku-Zdroju (Busko-Zdrój, 2019)
- II nagroda na Międzynarodowym Konkursie Wokalnym im. Jana, Edwarda i Józefiny Reszków (Częstochowa, 2019)
- III nagroda Labia Callegaro Prize 2020
- nagroda specjalna za najlepsze wykonanie polskiej arii operowej podczas IV Międzynarodowego Konkursu Wokalistyki Operowej im. Adama Didura (Bytom, 2019)
- wyróżnienie podczas Ogólnopolskiego Konkursu Wokalnego im. Zdzisława Skwary w Mławie (Mława, 2019)
- finalista „The Wassyl Slipak Young Vocalists Competition” (Lwów, 2017)
- finalista Międzynarodowego Konkursu Wokalnego im. Jana Kiepury w Krynicy-Zdroju (Krynica-Zdrój, 2019)
Pianiści konkursowi
ALEKSANDER TELIGA - Pianista, korepetytor, vocal coach. Absolwent Uniwersytetu Muzycznego Fryderyka Chopina w Warszawie, Wydziału Instrumentalno-Pedagogicznego, Edukacji Muzycznej i Wokalistyki w Białymstoku oraz Uniwersytetu Śląskiego w Katowicach. W latach 2016-2021 był uczestnikiem Programu Kształcenia Młodych Talentów — Akademii Operowej Teatru Wielkiego — Opery Narodowej, gdzie doskonalił swój warsztat pod kierunkiem Eytana Pessena.
Umiejętności w zakresie pracy ze śpiewakami rozwijał podczas kursów mistrzowskich prowadzonych przez takie autorytety jak: Helmut Deutsch, Thomas Lausmann, Hedwig Fassbender, Izabella Kłosińska, Lech Napierała, Maciej Pikulski, Francesco Massimi, Siergiej Leiferkus, Anna Marchwińska, René Massis, Olga Pasiecznik, Matthias Rexroth, Tobias Truniger, Mariusz Kwiecień i Neil Shicoff. Współpracował z tej miary dyrygentami co: Friedrich Haider, Patrick Fournillier, José Maria Florêncio, Benjamin Bayl, Tadeusz Kozłowski, Grzegorz Nowak, Marcin Sompoliński, Stefan Plewniak, Andrzej Knap, Michał Klauza, Krzysztof Penderecki i inni.
Koncertował m.in. w Oper Frankfurt, Opéra de Marseille, Teatro Ghione w Rzymie, Teatrze Wielkim — Operze Narodowej w Warszawie, Warszawskiej Operze Kameralnej, Operze Śląskiej w Bytomiu, Studiu Koncertowym Polskiego Radia im. Witolda Lutosławskiego. Występował także na scenach w Austrii, Szwajcarii, Czechach, Słowacji, Białorusi, Hiszpanii oraz Korei Płd. Jako pianista konkursowy towarzyszył śpiewakom m.in. na: Concorso Lirico Internazionale Ottavio Ziino w Rzymie (2022), X oraz XI Międzynarodowym Konkursie Moniuszkowskim w Warszawie (2019, 2022), Międzynarodowym Konkursie Sztuki Wokalnej im. Ady Sari w Nowym Sączu (2021, 2023) oraz Ogólnopolskim Konkursie Wokalnym im. Bogdana Paprockiego w Bydgoszczy gdzie otrzymał Nagrodę Specjalną dla wyróżniającego się pianisty (2021). W charakterze pianisty-korepetytora solistów brał udział w przygotowaniu ponad 30 produkcji operowych. Współpracował z Warszawską Operą Kameralną, Operą Śląską w Bytomiu, Operą Bałtycką w Gdańsku oraz Teatrem Wielkim w Poznaniu. Od 2021 roku jest związany zawodowo z Teatrem Wielkim — Operą Narodową w Warszawie.
Joanna Marta Steczek jest absolwentką Akademii Muzycznej im. K. Szymanowskiego w Katowicach. Od 2000 roku jest wykładowcą macierzystej uczelni. Współpracuje jako kameralistka i korepetytor operowy z wybitnymi śpiewakami i pedagogami śpiewu. Od 2005 roku współpracuje z Zespołem Śpiewaków Miasta Katowice Camerata Silesia, z którym ma w dorobku wiele prawykonań polskiej i światowej muzyki współczesnej.
Współpracuje jako kameralistka i korepetytor operowy z: Narodową Orkiestrą Symfoniczną Polskiego Radia w Katowicach, Filharmonią Śląską, Filharmonią Podlaską, Filharmonią Krakowską, Filharmonią Łódzką, a także z większością teatrów operowych w Polsce, m.in. Operą Śląską, Operą Operą Wrocławską, Operą Podlaską, Operą Kameralną w Warszawie, a także z Opera di Lucca i Operą w Linz.
Prowadzi czynną działalność na kursach mistrzowskich i wielu konkursach wokalnych, m.in. Międzynarodowym Konkursie Wokalnym im. Ady Sari w Nowym Sączu, Międzynarodowym Konkursie Operowym w Bilbao (Hiszpania), Międzynarodowym Konkursie Operowym w Karlowych Warach (Czechy), Międzynarodowym Konkursie Wokalnym im. Marii Montserrat Caballe w Barcelonie (Hiszpania), Międzynarodowym Konkursie Wokalnym im. Imricha Godina w Vrable, Ogólnopolskim Konkursie Wokalnym im. K. Jamroz w Kielcach, Ogólnopolskim Konkursie Wokalnym im. B. Paprockiego w Bydgoszczy czy Międzynarodowym Konkursie Wokalnym im. S. Moniuszko w Warszawie. Oprócz działalności pedagogicznej i korepetytorskiej prowadzi działalność koncertową w kraju i za granicą.
Dofinansowano ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego pochodzących z Funduszu Promocji Kultury – państwowego funduszu celowego, w ramach programu „Muzyka” realizowanego przez Narodowy Instytut Muzyki i Tańca.
We współpracy z Przemyskim Centrum Kultury i nauki „ZAMEK”.