Dni Żeleńskiego
3-4 września 2021 roku
Lwów
100-lecie śmierci jednego z najwybitniejszych kompozytorów polskich, związanego z Krakowską Akademią Muzyczną, Warszawskim Towarzystwem Muzycznym czy z Lwowską operą — Władysława Żeleńskiego. W ramach jubileuszu połączone siły Artystów ze Lwowa i Krakowa pod dyrekcją polskiego dyrygenta Sebastiana Perłowskiego wykonają w wersji koncertowej operę „Janek”.
Władysław Żeleński (1837-1921), syn Marcjana Żeleńskiego, dziedzica Grodkowic, uczestnika Powstania Listopadowego. Kształcił się u Franciszka Mireckiego, pod którego kierunkiem stworzył swe pierwsze poważne kompozycje. Jako student filozofii UJ uzyskał doktorat na Uniwersytecie Karola w Pradze, gdzie od 1859 studiował też kompozycję i grę na organach pod kierunkiem Josefa Krejčiego w Instytucie Muzyki Kościelnej. Brał udział w koncertach dobroczynnych, m.in. na rzecz uczestników Powstania Styczniowego. 1866- 70 uzupełniał studia w Paryżu u B. Damckego. W latach 1871-78 był profesorem Instytutu Muzycznego w Warszawie i dyrektorem Warszawskiego Towarzystwa Muzycznego. Od 1878 osiadł na stałe w Krakowie, organizując koncerty m.in. we współpracy z ks. Marceliną Czartoryską. W 1888 r. przyczynił się do założenia Konserwatorium, placówki będącej kontynuacją Szkoły i Bursy Muzycznej, a tym samym Akademii Muzycznej w Krakowie, którą kierował do końca życia. Wysoko ceniony jako kompozytor pieśni, podjął zamysł Mireckiego stworzenia polskich oper na kanwie wartościowych dzieł literatury polskiej. Jego opery – „Konrad Wallenrod”, „Goplana” (wg Balladyny Słowackiego), „Janek” i „Stara baśń”, uważane były za najwybitniejsze polskie dzieła sceniczne od czasów Moniuszki i długo utrzymywały się w repertuarze. Nie zostały jednak nagrane i wymagają redakcji i nowego odczytania.
W programie:
- Wykonanie koncertowe opery „Janek”
opera w 2 obrazach, libretto: Ludomił German.
Prapremiera Lwów 4 X 1900 -
Recital arii z oper „Konrad Wallenrod”, „Stara Baśń” oraz „Goplana” w konfrontacji z
ariami
polskimi i światowym
Koncert pod patronatem Polskiego Wydawnictwa Muzycznego w ramach przedsięwzięcia TUTTI.pl promującego wykonawstwo muzyki polskiej.
Dofinansowano ze środków Ministra Kultury, Dziedzictwa Narodowego i Sportu pochodzących z Funduszu Promocji Kultury – państwowego funduszu celowego